Skip to main content

Te weinig ZZP’ers zetten e-mailmarketing in terwijl dit een van de meest simpele en krachtige marketingmethodes is. Wij merken dat veel zelfstandigen denken dat e-mailmarketing niet haalbaar is. Omdat ze geen mailadressen hebben, of omdat het veel tijd kost. Vaak is dit niet het geval. In dit artikel laten wij enkele mogelijkheden zien om efficient e-mailmarketing in te zetten als ZZP’er.

Ik ga je uitleggen waarom e-mailmarketing zo krachtig is. En leg je daarop uit hoe je zelf een nieuwsbrief kunt maken. Daarop leg ik je uit welke mailprogramma’s je hiervoor kan gebruiken. En wat mogelijkheden zijn om e-mailadressen voor je mailings te verzamelen. Met als laatste hoe je deze contact het beste kunt onderhouden.

  • Wat kan e-mailmarketing voor jou bedrijf betekenen?
  • Zelf een nieuwsbrief maken
  • Mailingprogramma’s
  • E-mailadressen verzamelen
  • E-mailadressen onderhouden

Wat kan e-mailmarketing voor jou bedrijf betekenen? 

Als ZZP’er ben je zelf verantwoordelijk voor acquisitie en verkoop van je eigen diensten / producten. Door je constant te focussen op het vinden van nieuwe klanten zul je altijd moeten blijven “jagen” en dat terwijl er ook strategien zijn die makkelijker zijn. Door bijvoorbeeld een mailinglijst te openen waarin je kennis deelt over jouw vakgebied gaat jouw netwerk je zien als expert in je eigen vakgebied. Hiermee bouw je dus aan vertrouwen van het netwerk op jouw kennis. Hoe groter dit bereik is, hoe minder zorgen je je hoeft te maken als er weer wat extra opdrachten bij kunnen de aankomende periode.

Daarnaast is het ook erg makkelijk om personen of bedrijven die al eens klant zijn geweest op de hoogte te houden van bijvoorbeeld de laatste ontwikkelingen. Sluit deze mails af met “Kan ik jou/jullie hier mee helpen?” En je hebt weer potentiële nieuwe opdrachten.

In het vervolg van het artikel ga ik dieper in op hoe je dit nou voor jezelf op zou kunnen zetten.

Zelf een nieuwsbrief maken

Met het verzamelen van de juiste e-mailadressen ben je er nog niet. Vervolgens is het zaak om een relevante nieuwsbrief of mailing samen te stellen. Hierbij moet je goed bedenken wat interessant is voor je prospects of klanten die zich hebben aangemeld. Mogelijke onderwerpen zijn:

Nieuws of wetenswaardigheden binnen je vakgebied

Praktische tips & tricks vanuit jouw kennis en ervaring

Info over je bedrijf en diensten

Klantervaringen of projecten die je hebt gedaan (vraag toestemming!)

etcetera

Mailings
Naast een periodieke nieuwsbrief met bovengenoemde onderwerpen kun je ook (actie)mailings versturen. Hiermee informeer je bijvoorbeeld over evenementen of over acties/kortingen op je producten of diensten. Doe dit met beleid, overspoel je mailinglijst niet met dit soort mails.

Voor veel ZZP’ers is e-mailmarketing een goede manier om zichzelf als persoon en de kennis & ervaring die je hebt te etaleren. Hou dit doel voor ogen als je je nieuwsbrieven en mailings maakt. Probeer daarnaast originele inhoud aan te bieden en je te verplaatsen in je prospects en klanten. Wat is voor hun interessant om te lezen?

Mailing programma’s

Je hoeft echt geen techneut of IT specialist te zijn om aan de slag te kunnen. Er bestaan diverse programma’s die je helpen om:

Een aanmeldbutton/ formulier voor je website te maken

Je aanmeldingen vast te leggen en beheren

Een nieuwsbrief template te maken

Mailings te verzenden en statistieken te bekijken

Ook zijn er veel ‘plug-ins’ beschikbaar voor CMS-en zoals Joomla en WordPress. Hiermee is je mailing programma geïntegreerd in je website. Dit heeft als voordeel dat je vaak makkelijk inhoud van je website naar je nieuwsbrief kunt linken.

E-mailadressen verzamelen

De basis van je e-mailmarketing is natuurlijk een kwalitatief goed gevulde database met e-mailadressen. Deze verzamel je in de eerste plaats door een duidelijk formulier op je website. Daarnaast zijn er nog legio andere methoden om aan e-mailadressen te komen:

Bestaande klanten
Klanten die al eerder een dienst of product van je hebben afgenomen mag je (ongevraagd) mailen over vergelijkbare diensten en producten. Het is nog beter om hun een mail te sturen met een link naar je aanmeldformulier voor je nieuwsbrief. Zo kunnen ze er bewust voor kiezen om wel of niet je nieuwsbrief te gaan ontvangen.

Via je handtekening onder je mail
Misschien heb je al een standaard handtekening die je onder al je verstuurde e-mails zet. Vul deze aan met een link naar het inschrijfformulier op je website. Doe dit prikkelend en probeer in een zin aan te geven wat ze kunnen ontvangen. Dus liever niet algemeen ’meld je aan voor mijn nieuwsbrief’. Beter is bijvoorbeeld ’ontvang mijn gratis coachingtips in je mailbox’.

Door een gratis E-paper of checklist aan te bieden
Veel mensen zijn gevoelig voor cadeautjes en ’alles’ waar gratis voor staat. Geef een E-paper, checklist of E-book op jouw vakgebied weg. Laat de ontvanger zich gelijk inschrijven voor je nieuwsbrief of doe dit in een aparte mail.

Met behulp van Social media
Tweet met enige regelmaat een link naar je inschrijfpagina. Neem een link op in je Facebookpagina. Je kunt ook nieuwe twittervolgers welkom heten met een link naar je nieuwsbrief.

In combinatie met andere (web)formulieren
Heb je een formulier op je website om informatie aan te vragen of om contact op te nemen? Voorzie die van een extra optie om je nieuwsbrief aan te vragen. Zo kun je eigenlijk alle formulieren die bedoeld zijn voor interactie met je bezoekers gebruiken.

Op je visitekaartje of leaflet
Gedrukte media bieden ook veel mogelijkheden om e-mailadressen te verzamelen. De achterkant van je visitekaartje, een leaflet, een brochure etc. bieden allemaal de mogelijkheid om een link naar je inschrijfformulier op te nemen. Hou deze link simpel, dus bijvoorbeeldwww.jouwwebsite.nl/nieuwsbrief

 

E-mailadressen onderhouden

Het ongevraagd versturen van mailings is sinds een aantal jaar verboden. De ontvangers van je mail moeten toestemming hebben gegeven (opt-in) en deze toestemming moet duidelijk zijn vastgelegd. Er bestaat een misverstand over de manier van toestemming geven. Veelal wordt gedacht dat dit via ’double opt-in’ moet. Dit betekent dat een ontvanger zich eerst aanmeldt voor een nieuwsbrief. Daarna ontvangt hij/zij een mail waarin de aanmelding bevestigd moet worden (door op een link te klikken). Hiermee gaan vaak aanmeldingen verloren van mensen die dit vergeten. Het is voldoende om na aanmelding een bevestigingsmail te sturen met een afmeldlink. Een soort stilzwijgende bevestiging dus. De meeste mailprogramma’s ondersteunen beide aanmeldprincipes en leggen deze aanmelding per persoon vast.

Afmelden
Het is daarnaast verplicht om je eenvoudig van jouw mailinglijst te kunnen afmelden. Dus zonder dat daar een ingewikkelde inlog voor nodig is of dat er allerlei vragen beantwoord moeten worden. In je nieuwsbrief moet een duidelijk vindbare afmeldlink aanwezig zijn.