Skip to main content

Een van de meest belangrijke onderdelen in je online marketing strategie is het optimaliseren van de conversie op je website of webshop. Toch word dit in het online marketing gebied vaak pas als kers op de taart ingezet. Dit terwijl er ook in de groeistrategie juist een veel hardere groei gerealiseerd kan worden door constant met het conversiepercentage aan de slag te zijn.

In dit artikel laat ik je vijf stappen zien waarmee je doorlopend met conversie optimalisatie aan de slag kan. Wij zien ontzettend vaak bedrijven voorbij komen met de grootste plannen voor hun website of shop. Echter als we het hebben over de doelstellingen en waarom deze niet behaald worden komt hier nooit een concreet antwoord uit. Veel bedrijven vinden namelijk dat de:

  • Website draait goed
  • Er komen veel organische bezoekers op de website.
  • De advertenties draaien winstgevend.

Echter heb je daarmee de mogelijkheden in de zoekmachine voor een groot deel benut en ga je tegen een plafond aanlopen.

Vaak is dit het stadium juist dat het huidige verkeer beter moet gaan converteren. Dat betekend analyseren, conclusies trekken en testen.

Stap 1: KPI’s bepalen en in meetsystemen instellen

Allereerst is het belangrijk om zo concreet mogelijk uit te werken voor welke onderdelen een hoog conversiepercentage belangrijk is. Zo kan dit het aantal verkopen, offerte aanvragen of bijvoorbeeld ingevulde contactformulieren betreffen. Afhankelijk van je marketingstrategie dien je zeker ook nieuwsbriefaanmeldingen en andere opt-ins te vergeten bij het opstellen van je KPI’s.

Daarop is het belangrijk om deze doelen meetbaar te maken in je analytis account. Door voor verkopen een e-commerce dashboard in te richten. Of voor offerte aanvragen doelen aan te maken verzamel je data die uiteindelijk een beeld geeft van het zoekgedrag van mensen die klant worden, of die juist geen klant worden.

Heb je geen idee hoe je dit doet? Laat het ons even weten onderaan het artikel. We kunnen je wellicht helpen en bij voldoende interesse er een blogartikel aan wijden.

Stap 2: Data verzamelen

Nadat je de onderdelen hebt bepaald waarop je wilt converteren is het belangrijk om data te gaan verzamelen over je bezoekers. Heb je nog geen data zorg er dan eerst voor dat je minstens van enkele honderden bezoekers data hebt verzameld. Hoe meer hoe beter.

Wat voor data ga je dan verzamelen? Bekijk in Search Console eens op welke zoekwoorden je daadwerkelijk kliks genereert naar je website. In analytics wat de bounce percentages zijn, via welke kanalen er bezoekers naar je website/shop komen.  Hoelang blijft men op de site.

Stap 3: Customer Journey uitwerken

Dan is het zaak om de reis vanaf de zoekmachine tot afreken/bedankt pagina uit te gaan werken per kanaal. Om een voorbeeld te geven: Iemand typt in google “bureau voor kantoor”. Wat ziet deze in de zoekresultaten staan? Hoe ziet jou pagina er uit in de zoekmachine? Dan klikt men op jouw website waarop land een bezoeker als men zoekt op dit zoekwoord? En wat word daar aangeboden of vertoond. Kijk dan in analytics welke stappen men neemt vanaf deze landingspagina, gaat het grootste gedeelte direct naar je over ons pagina?

Stap 4: Conclusies uit bezoekersgedrag trekken

Stap 5: Verbeteringen uitwerken en middels een a/b test implementeren